Despre dezvoltare profesională continuă și responsabilitate
– Concluzii rezultate din focus-grupul din regiunea Centru –
În zilele de 27 și 28 noiembrie 2018, am moderat, împreună cu Mihaela Lambru, la Sovata, cel de al șaselea focus-grup din cadrul cercetării calitative referitoare la valorile profesiilor de asistent medical și moașă, pe care o realizăm ca parte integrantă a proiectului POLMED, cel destinat asistenților medicali și moașelor din regiunea Centru. A fost un focus-grup care, e de o parte, ne-a întărit convingerea că asistenții medicali sunt foarte interesați de tematica abordată, iar, pe de altă parte, a scos în prim plan noi aspecte legate de valorile profesiei și practica profesională.
Una dintre valorile profesionale, așa cum a reieșit din analiza actualului Cod de etică și deontologie al asistentul medical generalist, moașei și asistentului medical din România, realizată împreună cu participantele la focus-grup, este reprezentată de preocuparea pentru perfecționare profesională continuă. Însă, așa cum tot participantele au subliniat, deși reprezintă o valoare esențială, de care depinde, practic, reușit profesională, nu caracterizează întregul corp profesional: „pregătirea profesională continuă există, fără îndoială, dar diferența o face preocuparea reală pentru propria dezvoltare profesională, nu doar să urmezi niște cursuri pentru a-ți lua creditele” puncta, în contextul acestei discuții, una dintre participante.
Rugate să identifice cauzele și soluțiile pentru această situație, participantele s-au focalizat, în principal, pe nevoia de responsabilitate, înțeleasă atât ca responsabilitate individuală, ca asumare a propriilor greșeli („responsabilitatea individuală ar trebui să fie importantă și ar trebui să avem curajul să ne asumăm greșelile și să le discutăm deschis”), cât și ca responsabilitate generațională, ca implicare a generației cu o experiență profesională mai mare în „creșterea” profeisonală a generației noi de asistenți medicali. „Dacă noi i-am aduce pe cei care vin acum de pe băncile școlii la nivelul nostru, atunci sigur am progresa” ori „și noi suntem vinovați, ar trebui să ne asumăm evoluția profesională a celor tineri” reprezintă două exemple ilustrative cu privire la acest ultim tip de responsabilitate adus în discuție în cadrul focus-grupului.
Ilona Voicu
Expert politici publice